Leren van en met de bewoners van zorgboerderij Westbroek
Leren van en met de bewoners van zorgboerderij Westbroek

Leren van en met de bewoners van zorgboerderij Westbroek

Maatwerktraining “Leuk daar is een bezoeker” over klantvriendelijk ontvangen van gasten.

 

Oefenen van praktijksituaties

Daar kun je nog wat van leren

Meneer, als u zo boos tegen mij doet, kan ik u niet goed helpen”

“Mevrouw, u mag niet graaien in de spullen”

“Je hoort geen ‘Doeij’ te zeggen tegen een bezoeker. Dat is onbeleefd”

Drie uitspraken van bewoners van zorgboerderij Westbroek tijdens de training “Leuk daar is een bezoeker”. De ene uitspraak wat handiger dan de ander, maar allemaal lekker duidelijk en rechtdoorzee. Soms zou je willen dat meer mensen zo duidelijk konden communiceren. Helaas lukt dit de bewoners van de zorgboerderij ook niet altijd. Zeker niet omdat ze allemaal een verstandelijke beperking hebben waardoor overzicht soms lastig is. En daarom heb ik speciaal voor hen een tweedaagse cursus op maat ontwikkeld over hoe ze gasten nog meer klantvriendelijk kunnen ontvangen en helpen in de landgoedwinkel van zorgboerderij Westbroek en de A.Vogeltuinen.

In de A.Vogeltuinen en de landgoedwinkel komen vooral in de lente en de zomer veel bezoekers. Om wat te kopen of omdat ze willen leren waar de planten en kruiden groeien die in de producten van A.Vogel zitten. Soms komen ze ook gewoon om lekker te wandelen, voor een smultoer, een lekkere kop koffie met gebak of de speeltuin. De bewoners van zorgboerderij Westbroek helpen mee om deze gasten te ontvangen en helpen. Samen met hun begeleiders en de gastvrouwen en tuinmannen van A.Vogel.

Resultaat van de training 

Via gesprekken, (pictogram) iKlantvriendelijk Training verstandelijk beperkt pictogramtaalnstructie’s, demo’s en vooral veel praktijkoefeningen hebben de bewoners geleerd:

  • Bezoekers klantvriendelijk te ontvangen en helpen
  • Bezoekers door te verwijzen naar andere collega’s voor extra advies
  • Om te kunnen gaan met moeilijke situaties: meerdere bezoekers tegelijk, boze bezoekers en bezoekers die iets doen wat niet mag.
  • Bezoekers te kunnen vertellen over het wonen op zorgboerderij Westbroek en het werken in de landgoedwinkel en de A.Vogeltuinen.

 

Ik heb zelf enorm genoten van het grenzeloos enthousiasme, de gretigheid waarmee de bewoners van de zorgboerderij alles wilden leren en de spontane reacties in de groep. En het grootste compliment was de vraag “of ik volgende week weer wilde terugkomen”. Nou graag!

De training “Leuk daar is een bezoeker” is in combinatie gegeven met de training “Gastvrijheid in de A.Vogeltuinen” over klantvriendelijk helpen van gasten door de tuinmannen en gastvrouwen van A.Vogel en de begeleiders van de bewoners van zorgboerderij Westbroek van ’s Heerenloo.

 

2 Reacties

  1. Hannah

    Ik heb één ochtend deelgenomen als begeleider aan de training voor onze cliënten ‘Gastvrijheid in de A.Vogeltuinen’. Wat enorm leuk was het. De training is goed op niveau gegeven voor de cliënten, was interactief maar vooral leerzaam. De cliënten gebruiken bijna dagelijks de geleerde vaardigheden. Helemaal top!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *