Voelen jouw klanten zich welkom? Training gastvrijheid

Je hoopt het steeds vaker tegen te komen. Mensen die met verve hun rol als “gastheer”* vervullen, ook als het hun “tweede beroep” is. De kok die naast zijn culinaire prestaties jou als klant persoonlijk welkom heet of je tussen het eten door even komt vragen hoe het smaakt. Niet omdat het moet, maar omdat hij echt geïnteresseerd is in wat je ervan vindt. En wat zou het fijn zijn als artsen in ziekenhuizen, de ambtenaar in het gemeentehuis, maar ook sommige winkelmedewerkers zich meer als gastheer zouden gedragen. Zodat jij je als gast, klant of patiënt welkom en serieus genomen voelt. En je als organisatie tevreden klanten krijgt.

Gastvrijheid in de A.Vogeltuinen

De A.Vogeltuinen van Biohorma vinden ‘gastheerschap’ belangrijk en vroegen mij, voorafgaand aan de start van het bezoekersseizoen 2013, een training “gastvrijheid” te verzorgen. Zodat nog meer bezoekers van de tuinen na afloop enthousiast zouden zijn over hun bezoek en het merk A.Vogel.

Bewoners zorgboerderij aan het werk in de tuinen  Bezoekers A.Vogeltuinen

Wat gebeurt er in de A.Vogeltuinen?

In de A.Vogeltuinen op landgoed Zwaluwenburg worden de planten en kruiden gekweekt voor de natuurlijke geneesmiddelen van A.Vogel. Daarnaast zijn de tuinen de afgelopen jaren uitgegroeid tot belevings- en inspiratietuin waar steeds meer mensen naar toe gaan voor een gezond en gezellig dagje uit. In 2012 kwamen er ruim 40.000 bezoekers en de verwachting is dat dit aantal de komende jaren sterk zal stijgen. In de tuinen werken tuinmannen, gastvrouwen en medewerkers met een verstandelijke beperking van zorgboerderij Westbroek van ’s Heerenloo samen met hun begeleiders. 

Verhoogde vraag naar gastvrijheid

Het stijgende aantal gasten betekent dat het werk op de tuinen verandert. Zo heeft iedereen die er werkt er zomaar een tweede beroep naast gekregen: dat van gastheer/gastvrouw. Maar hoe doe je dat nou die combinatie van twee verantwoordelijkheden? Wat doe je als je al heel druk bezig bent in de tuinen, in de landschapswinkel of met de jongens van de zorgboerderij en er komt een hele groep bezoekers de tuin op? Krijg je je werk dan nog wel af? En hoe kun je er nu voor zorgen dat de bezoekers zich daadwerkelijk te gast voelen en een leuke dag hebben? En dat je je zelf daar ook prettig bij voelt?

Training “Gastvrijheid in de A.Vogeltuinen”

Instructie bij training leuk daar is een bezoeker

Na een grondig intake gesprek met de opdrachtgever en het inventariseren van de behoeftes van de deelnemers, vond de training eind maart 2013 plaats. Een gevarieerd programma met ruimte voor zowel tegenwerkende overtuigingen als voor het aanleren en in de praktijk oefenen van praktische vaardigheden.

Door als eerste onderdeel van de training eerst maar eens aan elkaar duidelijk te maken wat er nou zo lastig is aan die dubbelrol, was de lucht geklaard en stond de weg open om te kijken hoe bezoekers nog beter ontvangen konden worden. Met veel enthousiasme en hart voor hun werk, dook iedereen de training in en bracht ook nog zijn eigen vakkennis en ervaring in om er een succes van te maken.

In de training stonden drie thema’s centraal:

  • Gastheer als tweede beroep
  • Ontvangen en adviseren van bezoekers
  • Omgaan met de dubbelrol in de praktijk

 

Resultaat van de training

De training “Gastvrijheid in de A.Vogeltuinen” zorgde ervoor dat:

  • de bezoeker beter advies krijgt over wat hij kan doen en beleven in de tuinen.
  • de bezoeker meer geholpen en begeleid wordt.
  • iedereen gemakkelijker weet om te gaan met zijn dubbelrol en kan schakelen hier tussen.
  • er meer samenwerking en verbinding tussen het team is ontstaan: meer begrip voor elkaars specialisme en uitdagingen, meer gebruik kunnen maken van elkaars expertise en vaardigheden.

 

Naast deze training zijn ook de tuinmedewerkers met een verstandelijke beperking van zorgboerderij Westbroek getraind. Meer hierover vind je in het blog “Leren van en met de bewoners van Zorgboerderij Westbroek”

Hoe vaak voel jij je welkom? Deel je ervaringen.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met “gastvrijheid”. Waar loop je als organisatie tegenaan? Wanneer voelde jij je heel erg welkom? En waardoor dan wel? En heb je ook een tip voor de mensen en organisaties waar ze nog “niet zo handig” waren in het ontvangen van bezoekers? Deel je ervaringen. Ik ben heel benieuwd.

* Waar hier gastheer staat, kun je uiteraard ook gastvrouw lezen.

2 reacties op “Voelen jouw klanten zich welkom? Training gastvrijheid”

  1. Wilfred Schenk

    Beste Charlie,
    Als opdrachtgever voor deze trainingen wil ik je zeer bedanken.
    Ik heb de training als zeer positief ervaren. Volgens mij heb je met de trainingen precies de spijker op zijn kop geslagen. Wij kunnen nu al zichtbare effecten terug zien in de praktijk. Wat hebben wij allen veel geleerd van jou maar ook van elkaar. Dit laatste heb je heel erg goed weten te sturen, erg knap gedaan!
    Je hebt de trainingen zeer goed voorbereid alles verliep geheel volgens afspraak. De betrokkenheid van alle deelnemers was zeer goed en dit kwam hoofdzakelijk door de juiste balans van theorie en praktijk.

    Je trainingen zijn een echte aanrader!

    Beantwoorden
  2. Frans Jonker

    Beste Charlie,
    Al denk ik dat ik al veel ervaring heb na zoveel jaren, is het toch fantastisch hoe jij bepaalde zaken weer van een andere kant kunt laten zien.
    Hierdoor ben ik weer scherper en bewuster naar mijn taken gaan kijken en zal er echt mijn voordelen mee doen.
    Ik wil je namens mijzelf, maar vooral namens alle bezoekers, bedanken, want zij gaan deze zomer, na een bezoek aan de tuinen, met het gevoel naar huis dat zij er toe doen.
    Groeten Frans

    Beantwoorden

Laat je reactie achter

Volg 12spring

Ontvang elk nieuw artikel van 12spring in je e-mail

Volg 12 spring: