5 Redenen om geen grenzen aan te geven als interim manager

Uit gesprekken met collega’s blijkt dat we als interim managers keer op keer onze eigen boontjes blijven doppen. Meer werk, dan gaan we nog harder aanpakken. Opdracht anders? We verzinnen een oplossing. Komt er nog meer, dan pakken we dat er ook nog bij. We zijn soms bekaf, lopen op ons laatste tandvlees en toch trekken we niet zo snel aan de bel bij onze opdrachtgevers. Wat zit daar nou achter? Een inventarisatie leverde de volgende redenen op:

Trek aan de bel

1. Dat hoort nou eenmaal bij het vak interim manager.

Opdrachtgevers vragen altijd om meer of andere dingen dan van te voren is afgesproken. Dat hoort nou eenmaal bij het vak. Niets aan te doen. Dus gewoon tanden op elkaar en doen wat er gevraagd wordt.

2. Ik mag al blij zijn dat ik een opdracht heb.

In deze onzekere economische tijd zitten veel interim managers werkloos thuis. Dus dan ga ik niet zeuren over extra werk. Ik ben al blij dat ik een opdracht heb.

3. Dat heb ik blijkbaar zelf niet goed afgesproken.

Tijdens de contractfase heb ik dit blijkbaar zelf niet goed afgesproken. Dus in deze opdracht moet ik het maar zo laten. Ik neem het mee als aandachtspunt voor mezelf voor een volgende opdracht.

4. Daar word ik toch voor betaald?

De opdrachtgever betaalt veel geld voor wat ik doe. Dus dan moet ik ook boven verwachting presteren. Ook al hoort het officieel niet tot de opdracht of moet ik vele uren extra werken.

5. Ik moet laten zien dat ik capabel ben.

Als ik de hoeveelheid werk niet aan kan, is dat een persoonlijk probleem. Daar kan ik echt niet mee aankomen bij een opdrachtgever. Naar een opdrachtgever moet je altijd uitstralen dat je alles onder controle hebt.

Professioneel?

Allemaal zeer plausibele redenen. Toch kun je je afvragen of het professioneel is. Want is de opdrachtgever er wel bij gebaat als jij hem geen spiegel voorhoudt? En hoe helder ben jij als je doodmoe of uitgeput bent? Help je de organisatie eigenlijk wel als jij in je eentje zit te piekeren over een organisatieprobleem zonder de organisatie daar bij te betrekken? Lever je dan wel toegevoegde waarde? Of doe je jezelf en de opdrachtgever dan te kort?

Ik ben zelf een ervaren interim manager en liep de afgelopen jaren regelmatig in de valkuil alle problemen alleen te willen oplossen. Hierdoor baalde ik soms van opdrachten en opdrachtgevers die vaak te veel vroegen. En ging regelmatig over mijn grenzen heen waardoor ik aan het einde van de week doodmoe was. De afgelopen jaren heb ik geleerd hoe ik mijn opdracht goed kan uitvoeren èn tegelijkertijd mijn grenzen kan bewaken. En heb ontdekt hoeveel prettiger dit voor mij is en ook voor mijn omgeving en opdrachtgever.

Training

Dit was ook aanleiding voor de training “Meer kracht en energie uit je opdracht” die ik samen met een collega interim manager heb ontwikkeld. Een tweedaagse training waarin je leert regelen wat nodig is om de opdracht met meer gemak, plezier en succes te kunnen vervullen. Voor jezelf en de opdrachtgever. En niet door harder te werken, maar door zelf de regie te pakken. Schrijf in voor 31 juli 2013 en ontvang 15% vroegboekkorting. Lees er meer over in mijn blog “Meer kracht en energie uit je interim opdracht”.

Welke redenen heb jij om geen grenzen aan te geven?

Ik ben benieuwd wat jouw redenen zijn om geen grenzen aan te geven in je opdracht. Deel ze.

Een reactie op “5 Redenen om geen grenzen aan te geven als interim manager”

  1. charlie12spring

    Nieuwe reden om geen grenzen aan te geven als interim manager Via @LinkedIn binnengekomen: “Er moet toch brood op de plank komen” en als je grenzen gaat aangeven dan loop je de kans dat je je opdracht kwijt bent. Wat vind jij?

    Beantwoorden

Laat je reactie achter

Volg 12spring

Ontvang elk nieuw artikel van 12spring in je e-mail

Volg 12 spring: