Zorgmarketing: oplossing of zorgenkind

Marktwerking, liberalisering van de zorgmarkt. De kranten staan er vol van. Ook afgelopen week weer waarin minister Klink bekendmaakte dat in 2009 de ziekenhuizen voor nog meer behandelingen zelf de prijzen mogen vaststellen. De zorgsector moet meer dan ooit tevoren innoveren, slim samenwerken en klantgericht opereren. Meer kwaliteit en tegen lagere kosten.

Het aanbod op het gebied van zorgmarketing, merkontwikkeling en positionering is groot. De scepsis bij zorgverleners ook. Want gaat zorgmarketing in zorgorganisaties niet juist ten koste van de zorg voor de patiënt/cliënt? Ik denk dat de zorg terecht is. Marketing moet immers meer zijn dan een nieuwe naam, website of publiekscampagne. Een goede marketeer kijkt als organisatiekundige en ondernemer naar de vraag. Door, op welk niveau of afdeling de marketingvraag ook ligt, de volgende vragen te beantwoorden:

• Wat is onze passie? Waarom doen we dit vak? Wat is belangrijk?
• Hoe dragen we bij aan het geheel (branche, organisatie keten, unit, afdeling, etc.)?
• Waarin zijn we nu echt de allerbeste (in de ogen van de klant)?
• Waar komt ons geld vandaan, wie betaalt ons, hoe en waarvoor?

Het antwoord op deze vragen is het vertrekpunt voor visie- en strategieontwikkeling. En voor welke organisatievorm en marketingmiddelen dan passend zijn. Niet als marketing truc, maar als structurele hulp bij vernieuwing en ontwikkeling in de zorg. Dat is pas echt zorgmarketing.

Geplaatst op Managementsite 10 juni 2008

Laat je reactie achter

Volg 12spring

Ontvang elk nieuw artikel van 12spring in je e-mail

Volg 12 spring: